Cognitieve (gedrags)therapie

Mensen die hulp zoeken bij een psycholoog hebben vaak gevoelens die als onaangenaam ervaren worden. Boosheid, schuldgevoel etc. Die gevoelens kan men, hoe graag je ook wilt, vaak niet rechtstreeks veranderen door te zeggen dat bijvoorbeeld boos zijn niet mag, of schuldgevoel geen zin heeft. Vaak helpt het dan om naar de gedachten te kijken die deze gevoelens veroorzaken. In therapie gaan we samen die gedachten ‘in kaart brengen’ en ‘toetsen’: samen kijken we of jouw gedachten wel realistisch zijn of dat je je beter zou voelen wanneer je op een ander manier kan kijken naar lastige situaties. Soms houdt dat in dat je je gedrag leert veranderen. Dit samen geeft deze vorm van behandeling de naam cognitieve gedragstherapie.

Op dit moment wordt cognitieve gedragstherapie (CGT) bij de meeste psychische klachten als eerste keuze behandeling genoemd (en om die reden vergoed door zorgverzekeraars). In het Engels wordt dit evidence-based genoemd, wat wil zeggen dat door empirisch psychologisch onderzoek is aangetoond dat CGT aantoonbaar resultaat oplevert bij het verminderen of oplossen van psychische klachten zoals bij : angst, depressie, trauma’s, burnout, fobieën, eetstoornissen, enzovoorts.

Ik heb mij na mijn opleiding tot psycholoog verder verdiept in cognitieve therapie en heb dan ook de officiële registratie Cognitief gedragstherapeut VGCt® behaald bij de Nederlandse vereniging voor Gedragstherapie en Cognitieve therapie, de VGCt. Op hun site is veel meer te lezen over CGT. Ook ben ik Supervisor voor de VGCt opleiding en geef ik (post docteraal) onderwijs in deze behandelmethode.

In het menu links kan je meer lezen over specifieke klachten.